Het is de nachtmerrie van iedereen, Uw Smartphone in de wasautomaat of toiletpot.Uw Smartphone is een heel gecompliceerd elektrisch apparaat die vaak niet of niet helemaal waterdicht is, dus als uw toestel in aanraking komt met water dan kan er kortsluiting ontstaan. De kortsluiting in het toestel is in principe niet het ergste wat er kan gebeuren vooral de corrosie van achtergebleven water in het toestel veroorzaakt vaak meer ellende dan nodig is.
Wat kunt u nu het beste doen als uw Smartphone toch in aanraking komt met water?
- Zet als dat mogelijk is uw toestel direct uit.
- Ontkoppel de accu
- Maak met een handdoek of papieren doen uw toestel zo droog mogelijk.
- Laat het toestel zo snel mogelijk behandelen voor waterschade.
Wat moet u absoluut niet doen?
- Nooit de oplader in een Smartphone steken waar nog water of vocht in kan zitten.
- Nooit uw toestel proberen aan te zetten.
- Nooit te lang wachten met het toestel te laten nakijken
Heeft het nut om uw Smartphone in de Rijst te leggen?
Het heeft totaal geen nut om uw toestel voor een paar dagen in een zak met rijst te leggen.
U heeft vast en zeker succes verhalen gehoord van mensen die hun natte Smartphone in een zak met rijst hebben gelegd en dat het toestel wonderbaarlijk weer werkte! De kans is zeer groot dat hetzelfde toestel ook was gaan werken als u hem gewoon in het zonnetje had gelegd of in een la, hier komt geluk om de hoek kijken.
Wij van Gsm-Paradise krijgen dagelijks met meerdere toestellen met vochtschade te maken en het merendeel heeft zijn toestel in de rijst gelegd, Vaak met als resultaat dat wij het toestel later ontvangen waardoor het water in het toestel zich lekker heeft kunnen nestelen in en rondom de belangrijke chips en al snel ontstaat de corrosie die ervoor zorgt dat het toestel bijna niet herstelbaar is.
De grootste fout die mensen maken die hun toestel in de rijst hebben gelegd is vervolgens de oplader erin steken om te testen of de rijst zijn werk gedaan heeft en vervolgens het toestel met sluiting blootstellen aan een grote hoeveelheid stroom die door de sluiting op plaatsen komt waar hij niet had mogen komen met alle gevolgen van dien.
Behandelwijze Gsm-Paradise
Zodra wij uw Smartphone binnen krijgen wordt hij zo snel mogelijk open gemaakt en krijgt het toestel een eerste inspectie. Worden er foto’s van de printplaat gemaakt en worden de vochtophopingen verwijderd en de print wordt ultrasoon gereinigd. Zodra alle sporen van vocht verdwenen zijn gaan wij een aantal vitale punten van de printplaat meten. uit die metingen kunnen wij vast stellenof er zich nog grote kortsluitingen in het toestel bevinden. (dit is namelijk van belang omdat ook wij geen stroom in een toestel gaan doen voordat wij zeker of dat wel veilig is). Vervolgens wordt als het kan de printplaat getest met schone onderdelen ( omdat de oude onderdelen ook in aanraking geweest zijn met vocht).
Als het toestel nog blijkt te functioneren na de grondige schoonmaak worden alle functies getest en de eventuele onderdelen die aan vervanging toe zijn worden vervangen.
Als blijkt dat het toestel niet helemaal functioneert hebben we de mogelijkheid om dieper in het toestel de duiken.
Aan de hand van onze ervaring kunnen wij de reparatie dan schalen in 2 opties.
- Volledig of gedeeltelijk herstel
- Data herstel
Volledig herstel
Als wij na onze bevindingen denken dat het toestel nog herstelbaar is dan gaan wij daar ons best voor doen, Als het lukt dan is het perfect en kunt u uw toestel weer volledig gebruiken en blijven de gegevens die op het toestel stonden behouden.
Data Herstel
Soms gebeurt het dat het toestel er zo slecht aan toe is dat hij geen enkel teken van leven geeft en er corrosie onder de grote chips is ontstaan en er dus kortsluiting onder zit. Vaak is het dan niet meer de moeite waard om al die chips eraf te halen het toestel schoon te maken en de chips te vervangen.
In dat geval kunnen wij eventueel nog gaan voor Data Herstel. Wij halen dan de chips van de printplaat af die niet nodig zijn om het toestel op te laten starten, hiermee wordt de kans een stuk groter dat de kortsluiting gevonden wordt en het toestel weer aan gaat.
Als hij aan gaat en het touch screen werkt hebben we de mogelijkheid om een Reservekopie te maken die dan weer op een nieuw toestel geschreven kan worden.
Belangrijk om te weten dat een waterschade behandeling veel tijd kan kosten. Wij kunnen dus niet een exacte tijd aangeven hoe lang het duurt voordat uw toestel klaar is. Vaak is het zo hoe meer tijd wij krijgen hoe hoger de kans op herstel is. De tijd die wij nodig hebben voor een waterschade behandeling varieert per toestel de ene is binnen een dag klaar terwijl de ander 3 tot 6 werkdagen duurt.
Kosten:
- Inspectie,schoonmaken en testen met resultaat zonder vervangen van onderdelen kost €50,-( als er onderdelen vervangen moeten worden dan laten wij dat van te voren aan u weten en kunt u beslissen of u dat wilt)
- Opsporen en herstellen van kortsluiting in het toestel €130,- (ex het eventueel vervangen van onderdelen als display en of accu ook dit gaat in overleg)
- Data herstel een volledige reservekopie van uw toestel €100,-
- Geen resultaat betekent geen kosten.